سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افزایش دقت و تمرکز در امتحان

بیایید با آن رو به رو شویم. استرس می تواند انسان را گیج و کند ذهن کند.
من یک نمونه بارز و اثبات شده این مورد هستم. در اولین امتحان دانشکده حقوق، من از 20، 1 گرفتم ( و اعتقاد دارم که استادم سخاوتمند بود که از 20 به من 1 داد!). اما چه اتفاقی افتاد؟

به طور خلاصه، من سوال امتحانی را خواندم و قاطی کردم. چگونه می‌توانم به این سوال پاسخ دهم؟ من هیچ نظری ندارم! و من بد بخت شدم! این ها تمام چیزهایی بود که در طول امتحان به ذهن من خطور کرد.


مطابق قانون Yerkes Dodson عملکرد هر فرد می تواند با اندکی استرس و اضطراب افزایش یابد. منتها تنها تا یک نقطه. در صورتی که استرس و اضطراب زیادی در طول یک امتحان ممکن است موجب این ریسک شود که از نمره 20 به 1 تنزل پیدا کنید. دقیقا موردی که برای من اتفاق افتاد.

مطمئنا قابل درک است که برخی از افراد هنگام امتحان و آزمون اندکی استرس و اضطراب داشته باشند. یک سری کار وجود دارد که می توانید برای کاهش سطح استرس خود و کنترل بیش تر این احساس در هنگام آزمون و امتحان انجام دهید.

در اینجا 5 روش وجود دارد که می توانید برای آرامش و تمرکز ذهن خود در طول آزمون، امتحان کنید:

1- با تمام جوانب آزمون آشنا شوید
قبل از آزمون، تا جایی که امکان پذیر است، آزمون های دوره های قبل را بررسی کرده و آن ها را حل کنید. از محلی که آزمون در آن جا برگزار می شود بازدید کنید و اگر امکان دارد یک آزمون تقلیدی در آن جا شبیه سازی کنید.

با انجام این کار ریسک ایجاد هر گونه تعجب و سردرگمی ناخوشایند در طول آزمون را کاهش می دهید.

شگفتی های ناخوشایند کم تر= استرس کم تر

2- فرآیند آزمون را تجسم کنید
یک هفته یا بیش تر قبل از آزمون، هر روز 30 ثانیه تا یک دقیقه وقت بگذارید و فرآیند آزمون را تجسم کنید. خود را در پشت در محل آزمون تصور کنید و روی تنفس خود تمرکز کنید، با حفظ آرامش و اعتماد به نفس به سمت محل آزمون بروید، برگه سوالات را در زمان مورد نظر مطالعه کنید و به سولاتی که می خواهید با آن ها شروع کنید، توجه کنید.

چرا؟

روانشناسی ورزشی به ما می گوید که تکرار ذهنی روند انجام هر کار، به معنای این است که وقتی زمان انجام آن کار برسد، احساس آرامش و اطمینان بیش تری خواهید کرد.

3- از مه مغزی دور بمانید
احتمالا با افرادی که در موردشان صحبت می کنم آشنایی دارید. این دانش آموزان معمولا در مورد زیاد درس خواندن لاف می زنند و عموما شکست می خورند. حتی ممکن است با خنده بگویند که برایشان اهمیتی ندارد اگر در امتحان موفق نشوند. اما حاضرم شرط ببندم که در باطن جور دیگری هستند. حتی خیلی به آن اهمیت می دهند.

هیچ دلیلی وجود ندارد که گفتار و رفتار آن ‌ها ذهن شما را اشغال کرده و انرژیتان را تخلیه کند. آن چه اهمیت دارد این است که شما باید برای آزمون آرام و متمرکز باشید. پس به نفع شماست که از این افراد دوری کنید.

4- نفس عمیق بکشید: 3 مرتبه دم و بازدم یا 3 آه
اغلب وقتی استرس داریم یا عصبی می‌ شویم، نفس‌هایمان کوتاه و سریع ‌تر می‌ شوند. شما می ‌توانید استرس خود را با کاهش آگاهانه نفس کشیدن و استفاده از تکنیک تنفس عمیق یا 3 آه کاهش دهید.

این استراتژی شما را ملزم می کند که نفس عمیق بکشید (قفسه سینه را از هوا پر کنید)، سپس نگه دارید و با یک آه بزرگ رها کنید. این کار را دو بار تکرار کنید.

یک آه بزرگ کشیدن، سریع ترین راه برای آرام کردن بدن است. این استراتژی فقط 10 ثانیه طول می کشد و می تواند به هر اندازه که در طول روز دوست دارید، تکرار شود.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....