سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه های افزایش تمرکز در کلاس

بخش اول: مشارکت داشتن در کلاس
1- به معلم توجه کنید. این موضوع را بدانید که ایستادن معلمتان روی پاهایش تنها به خاطر سلامتی نیست؛ بلکه برای آموزش و یادگیری شما تلاش می کند. بنابراین سعی کنید با نگاه کردن به چشمان او و گوش کردن به صحبت هایش تمام توجه خود را به او بدهید. اگر احساس می کنید که چشمان شما دنبال چیز دیگری در کلاس هستند، خودتان را متمرکز کرده و کاملا به درس توجه کنید. معلمتان نیز باید در طول درس دادن، توجه کامل شما را جلب کند.

نکته: اگر نمی توانید تمرکز درستی داشته باشید، کمی آب بنوشید یا اجازه بگیرید و کمی از فضای کلاس خارج شوید. کمی استراحت کمک می کند تا بتوانید مجددا تمرکز ذهنی خود را بدست آورید.

2- اهداف را درک کنید. بیش تر معلمان برای یادگیری بهتر، قبل از تدریس موضوع درس را مشخص می کنند. سعی کنید زمانی که آن را شنیدید، یادداشت کنید. با این کار متوجه می شوید که امروز چه کاری باید انجام دهید؟ چه چیزی یاد می گیرید؟ و چگونه می توانید در این مدت هوشیار و متمرکز باقی بمانید؟ اهدافتان را مشخص کنید و در طول کلاس آن ها را به خود یادآوری کنید. با انجام این کارها دقیقا متوجه می شوید که چه کاری باید انجام دهید.

3- یادداشت برداری کنید. با یادداشت برداری دقیق می توانید درس را بهتر یاد بگیرید. به نکات کلیدی که معلمتان با عباراتی مانند” این مهم است،” این نکته اصلی است،” این در امتحان خواهد آمد” توجه داشته باشید. این مورد به شما کمک می کند تا دقیق تر گوش بدهید و روی درس متمرکز شوید.

اهداف: اگر معلم در ابتدای کلاس به طور معمول اهداف درس را می نویسد، آن ها را در ذهن خود نگه دارید و اطمینان حاصل کنید که در پایان کلاس به همه آن ها دست پیدا کرده اید.
نوشتن نکات قدیمی و تکالیف درون خانه را به موقع دیگر و زمانی که وقت آزاد دارید موکول کنید، زیرا انجام دادن آن ها در طول کلاس ممکن است موجب از دست دادن نکات کلیدی شود.


4- در بحث های کلاسی شرکت کنید. این کار یک راه عالی برای تبدیل شدن به یک دانش‌آموز متمرکز و موفق است. زمانی که معلم سوال می‌پرسد، به آن جواب دهید. اگر نظر شما را راجع به موضوعی پرسید، آن را با دیگران در میان بگذارید. این کار به معلم نشان می‌ دهد که شما در طول کلاس با دقت گوش می ‌دهید و مطالب را متوجه می شوید. این کار نه تنها باعث از بین رفتن حس خجالت زدگی در شما می شود بلکه معلمتان این موضوع را به مسئولین مدرسه انعکاس می دهد که شما دانش آموزی فعال و زرنگ هستید.

5- سوال بپرسید. اگر چیزی را متوجه نشدید، هرگز از سوال کردن نترسید. این کار به معلمتان نشان می دهد که می خواهید یاد بگیرید و می توانید مواردی را که با آن ها مشکل دارید؛ تشخیص دهید. حتی این احتمال وجود دارد که شخص دیگری در کلاس همین سوال را داشته باشد اما از پرسیدن آن واهمه داشته باشد.

6- تمام تلاش خود را بکنید. وقتی سر کلاس حاضر می شوید، لبخند بزنید و اعتماد به نفس داشته باشید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که در تمام لحظات تلاش کنید و پتانسیل واقعی خود را نشان دهید.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....