سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل همیشه بهار

1- ارتقاء سلامت پوست
افراد مبتلا به سرطان که با پرتو درمان می شوند، به radiation dermatitis مبتلا می شوند، که نوعی التهاب پوستی ایجاد می کند که باعث قرمزی، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست می شود.
در مطالعات بالینی که بیش از 700 نفر در معرض تابش قرار گرفتند، کرم یا روغن گل همیشه بهار (Calendula officinalis) باعث کاهش خطر ابتلا به درماتیت و کاهش درد ناشی از اشعه شد.
در 130 کودک مبتلا به بثورات ناشی از پوشک (درماتیت)، پماد گل همیشه بهار علائم (بثورات، آسیب بافتی) را کاهش داد.  با این حال، در آزمایشات بالینی با بیش از 300 کودک، درمان های جایگزین (بنتونیت، کرم روغن زیتون، شامپو، خاک رس) علائم بثورات ناشی از پوشک را سریع تر و بهتر از پماد همیشه بهار بهبود بخشید.
استفاده از پماد گل همیشه ‌بهار موجب کاهش آسیب بافتی و بهبود شرایط پوستی (cheilitis exfoliating) که در یک مرد 18 ساله موجب خشک شدن پوست گردید، شد.
در مطالعه سلولی دیگر، اسانس گل همیشه بهار باعث کاهش استرس اکسیداتیو، جلوگیری از پیری پوست و محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی ها بود.
گل همیشه بهار همچنین با کاهش تورم و جلوگیری از التهاب پوستی، سلامت پوست را بهبود می بخشد.
2- بهبود زخم و درمان سوختگی
در مطالعات بالینی با بیش از 200 نفر مبتلا به شرایط پا که باعث ایجاد جراحت یا پینه (مانند پای دیابتی) شد، عصاره گل همیشه بهار با مسدود کردن عفونت، موجب کاهش زخم ها، اندازه پینه ها، تقلیل درد، کاهش خارش و قرمزی شد.
در چندین مطالعه بالینی با بیش از 150 نفر مبتلا به زخم های پوستی مزمن (زخم های مختلف یا پای دیابتی)، اسپری حاوی گل همیشه بهار، باعث کاهش تعداد زخم ها، بافت های مرده و بوی بد در کنار سرعت بخشیدن به بهبودی شد.
در حیوانات (موش صحرائی، موش)، استفاده خوراکی و موضعی از گل همیشه بهار باعث افزایش تولید کلاژن، کاهش استرس اکسیداتیو و تسریع زخم ها و بهبود سوختگی شد.  عصاره گل همیشه بهار در سلول ها، کلاژن را افزایش داده و آنزیمی را که موجب شکستن کلاژن می شود (کلاژناز) را افزایش می دهد.
گل همیشه بهار باعث رشد سلول هایی شد که به ترمیم و بازسازی بافت همبند (فیبروبلاست) کمک می کنند و باعث تشکیل رگ های خونی جدید (آنژیوژنز) می شوند.

3- افزایش سلامت دهان
در یک مطالعه بالینی بر روی 240 فرد مبتلا به بیماری لثه (ژنژیویت)، استفاده از گل همیشه بهار دو بار در روز و به مدت 6 ماه، پلاک دندانی (توده باکتری ها)، خونریزی لثه را کاهش و موجب بهبود بیماری لثه شد.
در یک مطالعه روی 60 نفر از افراد مبتلا به بیماری لثه (ژنژیویت)، آبکشی دهان با گل همیشه بهار، رزماری و زنجبیل دو بار در روز به مدت 2 هفته پلاک دندانی (توده باکتری ها) را کاهش داده و علائم را در مقایسه با دارونما بهبود بخشید.
در 60 فرد مبتلا به التهاب دهان و زخم هایی که در پوشش دهان و زبان وجود دارد (لکوپلاکی دهان)، استفاده از ژل گل همیشه بهار در یک ماه اندازه زخم ها را کاهش داد.
در 40 نفر با زخم های دهان و تورم و درد ناشی از رادیوتراپی، شستشو دهنده دهان حاوی گل همیشه بهار، علائم را کاهش داده و طی 6 هفته زخم ها را معالجه کرد.
در سلول ها، عصاره ریشه گل همیشه بهار رشد باکتری های ایجاد کننده عفونت های دهان، دندان ها و لثه را از بین می برد.
4- کمک به مبارزه با عفونت ها
در یک مطالعه بالینی روی 150 زن مبتلا به عفونت قارچی واژینال (کاندیدیازیس)، پماد واژینال گل همیشه بهار به مدت 30 – 35 روز باعث کاهش فراوانی علائم و بهبود عملکرد جنسی در مقایسه با درمان معمول (کلوتریمازول) شد.
در مطالعات بالینی با بیش از 270 کودک مبتلا به عفونت گوش، 5 قطره از محلول گیاهی حاوی گل همیشه بهار و گیاهان دیگر (سیر، گل ماهور، گل راعی، اسطوخودوس، ویتامینE ، گل ماهور اروپایی) باعث کاهش بهتر درد گوش نسبت به قطره های گوش شد.
گل همیشه بهار همچنین انواع باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها را می کشد.
5- رهایی از گرفتگی ها
در 72 زن جوان مبتلا به گرفتگی قاعدگی، استفاده از گل همیشه بهار و کاربرد موضعی روغن نعناع (ماساژ شکم) باعث کاهش گرفتگی و درد قاعدگی و خونریزی قاعدگی و نیاز به مسکن ها در دوران قاعدگی شد.
در مطالعات حیوانی (خوکچه هندی، خرگوش، موش) هر دو گل همیشه بهار و جعفری فرانسوی، اسپاسم های عضلانی را تسکین داده و باعث کاهش درد در معده و روده می شوند.
6- کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو
در موش هایی که در معرض دود سیگار قرار دارند، گل همیشه بهار باعث افزایش تولید آنزیم های آنتی اکسیدانی و ویتامین ها (سوپراکسید دیسموتاز، گلوتاتیون پراکسیداز، بتاکاروتن، ویتامینA ، ویتامینC ) شد و از آسیب دیدگی سلولی جلوگیری کرد.
در مطالعات سلولی، عصاره گل همیشه بهار، NF-κB یک مجموعه پروتئین التهابی را مسدود کرد.
در سلول ها، گل همیشه بهار و جعفری فرانسوی، IL-10 و لنفوسیت ها را افزایش می دهند، که برای عملکرد سیستم ایمنی مهم هستند.
در مطالعات سلولی، مولفه های موجود در کلیه گل های همیشه بهار باعث کاهش استرس اکسیداتیو شدند.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....