سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پوسیدگی دندان کودک 2 ساله

علایم پوسیدگی دندان ممکن است برای هر کودک متفاوت باشد. نشانه های متداول پوسیدگی دندان عبارتنداز:

در نواحی آسیب دیده لکه های سفید روی دندان ها شکل می گیرد. این لکه ها بدان معنی است که مینا شروع به فروپاشی کرده است. آنها ممکن است منجر به حساسیت زودرس دندان ها شوند.
حفره اولیه روی دندان دیده می شود. این حفره رنگ قهوه ای روشن دارد.
حفره عمیق تر می شود و رنگ قهوه ای را به سیاه تبدیل می کند.
علائم پوسیدگی دندان و تشکیل حفره ها در کودکان متفاوت است. حفره ها همیشه علائم خاصی ایجاد نمی کنند. بعضی اوقات والدین از پوسیدگی دندان فرزندشان مطلع نیستند تا زمانیکه به دندانپزشک مراجعه کنند. اما فرزند شما ممکن است موارد زیر را احساس کند:

درد در ناحیه اطراف دندان
حساسیت به غذاهای خاص مانند شیرینی و نوشیدنی گرم یا سرد
چه عواملی باعث پوسیدگی دندان کودکان 2 ساله می شود؟
پوسیدگی دندان در کودکان نوپا هنگامی اتفاق می افتد که باکتری های داخل دهان در دندان های شیری شروع به تخریب مینای دندان می کنند. پوسیدگی دندان به عنوان حفره دندان نیز شناخته می شود.

مراقبت نامناسب از دندان و مسواک نزدن دندانهای کودک به اندازه کافی، می تواند از علل پوسیدگی باشد.
براساس گفته ی آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا (AAPD)، یکی از دلایل عمده پوسیدگی دندان کودکان نوپا، بردن بطری شیر به رختخواب است. این وضعیت به پوسیدگی شیرخوارگی معروف است. شیر یا آب موجود در بطری می تواند تمام شب در دهان کودک بماند و یک مکان ایده آل برای رشد باکتری ها ایجاد کند.
عادات ناسالم رژیم غذایی نیز به پوسیدگی دندان کمک می کند. مصرف آب نبات و مواد غذایی قندی، نقش مهمی در ایجاد پوسیدگی دندان دارد.


نحوه جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان 2 ساله
برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان نوپا، نباید اجازه دهید کودک شما با یک بطری یا فنجان شیر یا آبمیوه به رختخواب برود. اگر قبل از خواب به فرزندتان نوشیدنی می دهید یا به او کمک می کنید تا بخوابد، همیشه آب را انتخاب کنید.
AAPD توصیه می کند که کودکان به جای آهسته خوردن شیر یا آبمیوه، سریعتر آن را بخورند. این باعث می شود که مدت زمانی که دندان ها در معرض قند های موجود در آبمیوه یا شیر قرار می گیرند، کاهش یابد.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....